Strona internetowa hotelu jest bogatym źródłem danych na temat zachowania potencjalnych gości. Jedną z informacji, którą możemy pozyskać, jest informacja o popularnych terminach pobytu wyszukiwanych na stronie. Pokażę Ci, jak zyskać dostęp do tych danych.


Niemalże każdy ruch, jaki wykonuje użytkownik poruszający się po stronie internetowej hotelu, może być monitorowany lub w jakiś sposób rejestrowany. Pomagają w tym płatne i bezpłatne narzędzia, w tym powszechnie znane Google Analytics. To na nim dzisiaj się skupimy. Oprócz standardowego monitorowania ilości użytkowników, odsłon, sesji, transakcji e-commerce i różnych innych danych, możemy rejestrować różnorodne interakcje użytkownika ze stroną. Interakcją bardzo często zachodzącą na stronach hotelowych, jest wybór daty w silniku rezerwacji. Jednym ze sposobów na monitorowanie tych dat, jest śledzenie zdarzeń. Poprawnie skonfigurowane, może dawać nam taki raport:

Raport wyszukiwanych dat pobytu w Google Analytics
Jak już pewnie się domyślasz, kolumna “Akcja zdarzenia” to data przyjazdu, a “Etykieta zdarzenia” to data wyjazdu, jaką wybrał użytkownik. Widzimy też ile razy ten zestaw dat został wybrany w podziale na całkowitą i unikalną liczbę zdarzeń (jeden użytkownik może sprawdzać tę samą datę więcej niż raz)

Można go wygenerować w zakładce: Zachowanie → Zdarzenia. Jednak jeśli teraz tam zajrzysz, prawdopodobnie nie zobaczysz nic. Dlaczego? Bo zdarzenia trzeba najpierw skonfigurować.

Jak to skonfigurować.

Tutaj całą pracę wykona za Ciebie dostawca silnika rezerwacji. Musisz jednak wiedzieć, o co go poprosić. A do tego wymagane jest podstawowe zrozumienie, czym są zdarzenia. W Google Analytics, są to wszystkie interakcje użytkownika z treścią strony. Mogą to być pobrania plików (np. pdf z menu restauracji hotelowej), odtworzenia filmów, wysłanie formularza kontaktowego, kliknięcia w link wychodzący, czy właśnie wybór daty w silniku rezerwacji. Każde zdarzenie charakteryzuje się elementami takimi jak kategoria, działanie, etykieta i wartość, z czego dwa ostatnie są opcjonalne. Każdy z tych elementów służy później jako jeden z wymiarów, których możemy użyć do budowy raportów. Kliknięcie w element strony opisany odpowiednio przy pomocy tych elementów, powoduje wysłanie danych do Analytics. Jeśli chcemy śledzić wybór daty, możemy poprosić dostawcę silnika o skonfigurowanie pól wyboru daty, tak aby wysyłały zdarzenie o następujących parametrach:

  • Kategoria: Sprawdzenie dostępności
  • Działanie: [data przyjazdu]
  • Etykieta: [data wyjazdu]

Dla zainteresowanych tematem i zaawansowanych użytkowników Analytics:

Śledzenia zdarzeń to dużo szerszy temat. Warto przejrzeć oficjalne źródła Google, by zrozumieć wszystkie możliwości: Pomoc Google Analytics

Konfiguracji można spróbować dokonać samodzielnie, przy pomocy GTM. Więcej o dostępnych możliwościach znajdziecie tutaj: Pomoc Google Tag Manager

Po co mi te dane?

Stworzony w ten sposób raport przydaje się do codziennego monitorowania popularnych terminów. Bardzo szybko zauważymy, który termin wyróżnia się popularnością, jeszcze zanim goście zaczną dokonywać rezerwacji. W końcu proces rezerwacji zwykle trochę trwa – gość najpierw sprawdza ceny i dostępność. Czasem kilkukrotnie, zanim zdecyduje się zadzwonić. Dzięki obserwacji tych terminów, możemy np. dostosować politykę cenową dla konkretnych dat. W ten sposób wyłapiemy również terminy, które wybijają się nieprzewidywanie (np. gdy nie wiedzieliśmy wcześniej o jakimś wydarzeniu, które ściągnie w nasze okolice dużo ludzi).

Wiedza o wyszukiwanych terminach przydaje się też podczas tworzenia pakietów pobytowych z narzuconym minimum nocy. W chwili gdy piszę ten artykuł, jesteśmy jeszcze przed długim weekendem majowym, który w tym roku może trwać nawet 9 dni dla osób, które mogą swobodnie manewrować swoim urlopem. Taka sytuacja dla wielu hotelarzy tworzy dylemat, na jaką minimalną liczbę nocy powinno się w tym terminie sprzedawać. Raport zdarzeń pokaże nam, na jaką długość pobytu jest realne zainteresowanie. Jak dużo jest osób szukający pobytu na dwie, trzy, czy pięć nocy.

Współpraca z popularnymi silnikami.

Takie rozwiązanie miałem okazję testować z silnikami Profitroom i HotelSystems. Kiedy kilka lat temu pierwszy raz poprosiłem o to HotelSystems, była to pierwsza taka konfiguracja na tym silniku. Do dziś widuję ją na kontach Analytics różnych hoteli korzystających z HS. Niektórzy to mają, niektórzy nie – nie zostało więc skonfigurowane odgórnie dla wszystkich. Ale jeśli korzystasz z tego silnika, zajrzyj w Analytics do zakładki Zachowanie → Zdarzenia. Być może już masz te dane 🙂

Profitroom na specjalne życzenie skonfigurowało mi to jeszcze lepiej. Śledzimy teraz daty wybierane w kalendarzu na stronie głównej, oraz daty wybierane w ramach konkretnych ofert, po przejściu na drugi krok rezerwacji (czyli pozyskujemy informację na temat popularności wybranych pakietów w różnych okresach). Jeśli korzystasz z silnika Profitroom, spróbuj poprosić o następującą konfigurację:

Śledzenie dat na stronie głównej Śledzenie dat w ofertach
eventCategory = Sprawdzenie dostępności
eventAction = [data przyjazdu]
eventLabel = [data wyjazdu]
eventCategory = Wybór terminu w [ID oferty]
eventAction = [data przyjazdu]
eventLabel = [data wyjazdu]

Już mam skonfigurowane! Jak wygenerować raport?

Jeśli dostawca silnika już wykonał konfigurację, poczekaj przynajmniej 24 godziny, aż na stronie pojawią się jakieś zdarzenia. Następnie zaloguj się do Google Analytics i wykonaj następujące kroki:

  1. Wejdź w zakładkę Zachowanie → Zdarzenia → Przegląd.
  2. Po prawej stronie wybierz odpowiednią kategorię zdarzenia. W ten sposób wybierasz, czy chcesz generować raport dat wyszukiwanych na stronie głównej (kategoria “Sprawdzenie dostępności”) czy w wybranym pakiecie (kategoria “Wybór terminu w …”).
  3. Teraz jako wymiar podstawowy wybierz “Akcja zdarzenia” (jest to wybrana data przyjazdu). A jako wymiar dodatkowy “Etykieta zdarzenia” (wybrana data wyjazdu). Gotowe!
Generowanie raportu zdarzeń w Google Analytics
Generowanie raportu zdarzeń w Google Analytics - część 2

Gdzie jeszcze sprawdzę popyt?

Nie jest to oczywiście jedyny sposób na szybkie sprawdzenie pobytu. W samym Google Analytics można np. wykorzystać funkcję śledzenia wyszukiwania na stronie, jeśli wybranie daty w danym silniku rezerwacji powoduje przekazanie odpowiednich parametrów w adresie URL. Hotele korzystające z silnika rezerwacji Profitroom, w panelu analitycznym Profitroom Suite znajdą zakładkę “Popyt”, gdzie również znajdują się informacje na temat popularności wybranych dat. Obecnie są to tylko dane dotyczące poszczególnych dni, bez możliwości połączenia daty przyjazdu z datą wyjazdu, oraz powiązania z konkretną ofertą.

Ciekawym źródłem informacji, korzystającym z danych wykraczających daleko poza naszą stronę www, jest narzędzie Rate Intelligence od Booking.com – swego czasu udostępniane za darmo wybranym hotelom (nie jestem pewien, czy teraz jest już dla wszystkich). Dla spragnionych większej ilości informacji i pogłębionych badań popytu, pozostają jeszcze rozwiązania dedykowane Revenue Managerom, ale za te często przyjdzie nam sporo zapłacić 🙂

Narzędzie do porównywania cen z konkurencją - Rate Intelligence
Narzędzie Rate Intelligence od Booking.com. Umożliwia porównanie cen z konkurencyjnymi hotelami oraz informuje o popycie w danym dniu.

Leave a Reply