Zadaniem hotelarza jest zapewnić gościom udany pobyt, wypełniony przyjemnościami. Od podstaw takich jak spokojny i przyjemny sen w hotelowym łóżku, po szeroko rozumianą przyjemność z pobytu pod postacią całościowego doświadczenia gościa. Na to doświadczenie składa się szereg drobnych przyjemności, które często sporo kosztują. Wysoka cena wzbudza u gościa oczekiwanie wysokiej jakości, której realna ocena powinna zależeć już tylko od cech oferowanego produktu. Okazuje się jednak, że wysoka cena nie tylko buduje oczekiwania, ale w rzeczywisty sposób wpływa na nasz odbiór doświadczenia przyjemności.
Droższe wino lepiej smakuje – eksperyment to potwierdza.
Ważnym elementem doświadczenia naszego gościa, są smaki jakie oferuje mu hotelowa restauracja i bar. W tym smak wina, które stoi w centrum interesującego badania, które chciałbym dzisiaj omówić. Ludzie przeważnie nie znają się szczególnie dobrze na winie. Wybór jest ogromny, a ocena smaku i odczuwanej przyjemności jest bardzo subiektywna. Heurystyka droższe=lepsze działa tu doskonale. Co więc się stanie, jeśli damy człowiekowi spróbować tego samego wina, raz informując go, że kosztuje ono 10$, a innym razem 90$? Nie będzie smakować tak samo!
Osoby badane, nie będące znawcami i koneserami wina, poddano następującej procedurze. Podłączono ich do fMRI (funkcjonalne obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego) i częstowano różnymi winami. Badani byli poinformowani, że próbują pięciu różnych cabernet sauvignon, o różnych cenach. Dokonywali oceny odczuwanej intensywności wina i odczuwanej przyjemności. Znali tylko cenę testowanego wina – nie mieli innych informacji na ich temat.
W rzeczywistości podawano im tylko trzy wina:
- Wino o rzeczywistej cenie 5$, prezentowane z prawdziwą ceną, lub ceną 40$.
- Wino o rzeczywistej cenie 90$, prezentowane z prawdziwą ceną, lub z ceną 10$.
- Wino w prawdziwej cenie 35$.
Jak się już pewnie domyślasz, to samo wino było oceniane wyżej, gdy było podawano z butelki z wyższą ceną. W rzeczywistości było to dokładnie to samo wino. Wynik powtórzył się zarówno dla wina kosztującego pierwotnie 5$ – podniesienie ceny podniosło deklarowaną przyjemność ze spożycia – jak i wina kosztującego pierwotnie 90$ – obniżenie ceny spowodowało obniżenie oceny. To już dosyć ciekawy efekt, ale po co w tym wszystkim fMRI?
Przeczytaj badanie źródłowe:
Plassman, H., O’Doherty, J., Baba, S. i Rangel, A. Marketing actions can modulate neural representations of experienced pleasantness. PNAS January 22, 2008 105 (3) 1050-1054.