Tutaj całą pracę wykona za Ciebie dostawca silnika rezerwacji. Musisz jednak wiedzieć, o co go poprosić. A do tego wymagane jest podstawowe zrozumienie, czym są zdarzenia. W Google Analytics, są to wszystkie interakcje użytkownika z treścią strony. Mogą to być pobrania plików (np. pdf z menu restauracji hotelowej), odtworzenia filmów, wysłanie formularza kontaktowego, kliknięcia w link wychodzący, czy właśnie wybór daty w silniku rezerwacji. Każde zdarzenie charakteryzuje się elementami takimi jak kategoria, działanie, etykieta i wartość, z czego dwa ostatnie są opcjonalne. Każdy z tych elementów służy później jako jeden z wymiarów, których możemy użyć do budowy raportów. Kliknięcie w element strony opisany odpowiednio przy pomocy tych elementów, powoduje wysłanie danych do Analytics. Jeśli chcemy śledzić wybór daty, możemy poprosić dostawcę silnika o skonfigurowanie pól wyboru daty, tak aby wysyłały zdarzenie o następujących parametrach:
- Kategoria: Sprawdzenie dostępności
- Działanie: [data przyjazdu]
- Etykieta: [data wyjazdu]
Dla zainteresowanych tematem i zaawansowanych użytkowników Analytics:
Śledzenia zdarzeń to dużo szerszy temat. Warto przejrzeć oficjalne źródła Google, by zrozumieć wszystkie możliwości: Pomoc Google Analytics
Konfiguracji można spróbować dokonać samodzielnie, przy pomocy GTM. Więcej o dostępnych możliwościach znajdziecie tutaj: Pomoc Google Tag Manager
Po co mi te dane?
Stworzony w ten sposób raport przydaje się do codziennego monitorowania popularnych terminów. Bardzo szybko zauważymy, który termin wyróżnia się popularnością, jeszcze zanim goście zaczną dokonywać rezerwacji. W końcu proces rezerwacji zwykle trochę trwa – gość najpierw sprawdza ceny i dostępność. Czasem kilkukrotnie, zanim zdecyduje się zadzwonić. Dzięki obserwacji tych terminów, możemy np. dostosować politykę cenową dla konkretnych dat. W ten sposób wyłapiemy również terminy, które wybijają się nieprzewidywanie (np. gdy nie wiedzieliśmy wcześniej o jakimś wydarzeniu, które ściągnie w nasze okolice dużo ludzi).
Wiedza o wyszukiwanych terminach przydaje się też podczas tworzenia pakietów pobytowych z narzuconym minimum nocy. W chwili gdy piszę ten artykuł, jesteśmy jeszcze przed długim weekendem majowym, który w tym roku może trwać nawet 9 dni dla osób, które mogą swobodnie manewrować swoim urlopem. Taka sytuacja dla wielu hotelarzy tworzy dylemat, na jaką minimalną liczbę nocy powinno się w tym terminie sprzedawać. Raport zdarzeń pokaże nam, na jaką długość pobytu jest realne zainteresowanie. Jak dużo jest osób szukający pobytu na dwie, trzy, czy pięć nocy.
Współpraca z popularnymi silnikami.
Takie rozwiązanie miałem okazję testować z silnikami Profitroom i HotelSystems. Kiedy kilka lat temu pierwszy raz poprosiłem o to HotelSystems, była to pierwsza taka konfiguracja na tym silniku. Do dziś widuję ją na kontach Analytics różnych hoteli korzystających z HS. Niektórzy to mają, niektórzy nie – nie zostało więc skonfigurowane odgórnie dla wszystkich. Ale jeśli korzystasz z tego silnika, zajrzyj w Analytics do zakładki Zachowanie → Zdarzenia. Być może już masz te dane 🙂
Profitroom na specjalne życzenie skonfigurowało mi to jeszcze lepiej. Śledzimy teraz daty wybierane w kalendarzu na stronie głównej, oraz daty wybierane w ramach konkretnych ofert, po przejściu na drugi krok rezerwacji (czyli pozyskujemy informację na temat popularności wybranych pakietów w różnych okresach). Jeśli korzystasz z silnika Profitroom, spróbuj poprosić o następującą konfigurację: