Tworząc pakiety pobytowe, staramy się wypełniać je elementami, które przekonają gościa do rezerwacji. Z dużą pewnością możemy zakładać, że zaoferowanie w pakiecie wakacyjnym darmowej dostawki dla dzieci przekona rodziców do zarezerwowania pobytu u nas. Jednocześnie nie oczekujemy, żeby darmowa dostawka miała jakikolwiek wpływ na decyzję par bez dzieci. W końcu dla nich nie wnosi ona żadnej wartości i nie jest im do niczego potrzebna. Zakładamy więc, że sprzedaż pakietu wakacyjnego wśród bezdzietnych par nie ulegnie zmianie. Badania z zakresu psychologii podejmowania decyzji wskazują jednak, że element lub cecha produktu, która jest postrzegana przez konsumenta jako niepotrzebna, może zmniejszyć sprzedaż tego produktu. Nawet wtedy, gdy jej obecność w żaden sposób nie wpływa na ocenę wartości produktu. Traktując pakiet pobytowy jako nasz produkt, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na elementy wchodzące w skład pakietu, elementy promocyjne mu towarzyszące i przede wszystkim dopasowanie pakietu do potrzeb grupy docelowej.
Dlaczego tak się dzieje?
Efekt ten został opisany w magazynie Marketing Science już w 1994 roku. Zespół badaczy (Simonson, I., Carmon, Z., O’curry, S., 1994) przedstawił szereg badań potwierdzających działanie tego efektu i dyskusję na temat jego powodów oraz uwarunkowań. Spośród potencjalnych wyjaśnień tego zjawiska, badania konsekwentnie wyróżniają przyczyny wynikające z modelu wyboru opartego na argumentach (reason based choice). Główne założenie tego modelu głosi, że ludzie są bardziej skłonni do wyboru określonej opcji, jeśli znajdą ku temu konkretne przesłanki. I choć wydaje się to oczywiste, w praktyce niewiele ma wspólnego z racjonalnym podejmowaniem decyzji zakupowych. Wręcz przeciwnie – przesłanki do podjęcia decyzji nie muszą być racjonalne z ekonomicznego punktu widzenia. Darmowy dodatek do pakietu pobytowego zdecydowanie nie zmniejsza jego wartości, nawet jeśli nie jest gościowi potrzebny. Jednak w myśl wspomnianego modelu, staje się przesłanką do odrzucenia produktu lub marki. Powód “nie potrzebuję tego” jest ważniejszy niż “przecież i tak za to nie płacę”.
Chcesz dowiedzieć się więcej, na temat tego efektu? Poszukaj badania źródłowego:
Simonson, I., Carmon, Z., & Ocurry, S. (1994). Experimental Evidence on the Negative Effect of Product Features and Sales Promotions on Brand Choice. Marketing Science, 13(1), 23-40.