Za całe zamieszanie jest odpowiedzialna środkowa opcja, która pełni funkcję wabika i wcale nie musi się sprzedawać. Ma po prostu budować odpowiedni kontekst dla pozostałych opcji. Manipulacja ta wykorzystuje efekt asymetrycznej dominacji. Jego główne założenie głosi, że dodanie do porównania relatywnie gorszej opcji, zwiększa atrakcyjność i prawdopodobieństwo wyboru opcji dominującej. Dzięki opcji środkowej (wyraźnie mniej atrakcyjnej) opcja ostatnia stała się dominująca. Efekt ten jest dość powszechny i został zreplikowany w badaniach dotyczących różnego rodzaju decyzji. Jego skuteczność tłumaczy się przez pryzmat ludzkiej tendencji do poszukiwania powodów do podjęcia decyzji. Obecność opcji niekorzystnej, staje się powodem do wyboru opcji, która na jej tle wydaje się korzystniejsza.
Jeżeli zainteresował Cię ten efekt, poszukaj artykułu:
Tversky, A., & Shafir, E. (1992). Choice under Conflict: The Dynamics of Deferred Decision. Psychological Science, 3(6), 358-361.
Posłużono się w nim przykładem sprzedaży odtwarzaczy CD. Osoby badane miały możliwość wyboru jednego z odtwarzaczy, lub odłożenia wyboru na później. Poza warunkami eksperymentalnymi, nasz gość zawsze ma możliwość odłożenia rezerwacji na później, poszukania innych ofert bądź nie dokonania rezerwacji wcale. Przedstawiając odpowiednią kompozycję ofert, możemy zmniejszyć tendencję gości do odkładania wyboru.
Wykorzystanie w sprzedaży pokoi hotelowych.
W sytuacji, gdy żadna z opcji nie wydaje się szczególnie korzystniejsza od pozostałych, znalezienie takiego powodu jest trudniejsze. Taką sytuację mamy często w przypadku pokoi hotelowych, gdzie cena rośnie wraz ze standardem. Wówczas osoba niepewna swoich preferencji (wolę lepszy standard, czy niższą cenę?) ma utrudniony wybór. Przykładem takiej sytuacji może być zestaw opcji poniżej:
- Pokój dwuosobowy standard z widokiem na parking: 250zł
- Pokój dwuosobowy dwuosobowy superior z widokiem na góry: 295zł
- Apartament z widokiem na góry i balkonem: 320zł
Gdyby zależało nam na podniesieniu sprzedaży apartamentów, moglibyśmy zastosować efekt asymetrycznej dominacji, podnosząc ceny w następujący sposób:
- Pokój dwuosobowy standard z widokiem na parking: 280zł
- Pokój dwuosobowy dwuosobowy superior z widokiem na góry: 320zł
- Apartament z widokiem na góry i balkonem: 320zł
W tej sytuacji prawdopodobnie nikt nie wybierze pokoju superior, ale podobnie jak w przypadku premuneraty online + wersji papierowej, mamy szansę przekonać więcej osób do zarezerwowania apartamentu, nie obniżając jego ceny.