Po zakończeniu szkolenia, otrzymujemy całą omawianą dokumentację do samodzielnego wdrożenia. Są to szablony wszystkich niezbędnych dokumentów, które należy dostosować do realiów swojego obiektu. Są przygotowane z myślą o działalności hotelarskiej i wypełnione wszelkimi niezbędnymi zapisami oraz dużą ilością przykładów, które wprost odnoszą się do specyfiki branży.
Nie należy ich jednak traktować jako “gotowców”, które wydrukujemy, położymy na półce i w razie potrzeby przedstawimy w czasie kontroli. W trakcie szkolenia zrozumiemy, co i w jaki sposób należy przygotować. Całą dokumentację należy jednak krok po kroku dostosować do każdego hotelu z osobna. Mimo pewnych podobieństw w zakresie i metodach przetwarzania danych, każdy z nas może stosować inne procedury, inaczej oceniać ryzyko i stosować trochę inne zabezpieczenia.
Samodzielne przygotowanie takiego zestawu dokumentów, zwłaszcza dla osób, które wcześniej nie miały do czynienia z ochroną danych osobowych, byłoby zajęciem na kilka tygodni. Tym bardziej, że nie mówimy tu o dokumentach, których puste szablony możemy pobrać sobie w jakimś urzędzie. Możliwość pozyskania pełnej dokumentacji jest ogromnym atutem tego szkolenia. Czy jednak warto to robić, skoro dokumenty i tak trzeba samodzielnie dostosować? Może lepiej wykupić usługę wdrożenia?
Szkolić się, czy kupić wdrożenie?
W mojej ocenie warto jednak skorzystać ze szkolenia. W przypadku wykupienia samego wdrożenia, przedstawiciele hotelu prawdopodobnie i tak musieliby poświęcić sporo czasu, aby dokładnie opowiedzieć o wszystkich niuansach przetwarzania danych w ich obiekcie, o sposobach ich zabezpieczenia, o uprawnionych osobach itd. Następnie zostałoby to wprowadzone do dokumentacji, którą przechowywali byśmy bez głębszego zrozumienia, jakie zyskujemy w trakcie szkolenia. Ponadto dokumentację trzeba aktualizować i dostosowywać do zmian na bieżąco, co też wymaga jej zrozumienia.
Lepszym rozwiązaniem wydaje mi się pozyskanie wiedzy w trakcie szkolenia i samodzielne dostosowanie dokumentacji, która już w stanie wyjściowym jest dobrze przygotowana. Wdrożenie wszystkich niezbędnych procedur i uwzględnienie w dokumentach wszystkich przypadków charakterystycznych dla danego hotelu i tak będzie wymagało pracy ze strony hotelarza, nawet jeśli zlecamy wdrożenie firmie zewnętrznej.
W ramach omawianego szkolenia, mamy do czynienia z rodzajem wiedzy, który szczególnie sobie cenię. Otrzymujemy potrzebny zestaw narzędzi i wiedzę, która staje się dla nas rodzajem mapy. Wiemy jak poruszać się dalej i jesteśmy w stanie samodzielnie rozwijać temat, dopasowując rozwiązania nie tylko do wymogów formalnych, ale też do potrzeb hotelu. W razie wątpliwości, mamy wsparcie eksperta. Pod tym względem, szkolenie oferowane przez ODO w Hotelu jest zdecydowanie warte polecenia!