Hotel stanowi pewien obszar społecznych interakcji, w którym należy zachować się w określony sposób. Osoby podróżujące często, nie zastanawiają się nad tym szczególnie i bez problemu wchodzą w hotelową konwencję. Dla wielu osób zasady postępowania nie muszą być jednak oczywiste. Zwłaszcza w sytuacji, gdy na portalach zakupów grupowych dostęp do drogich i bardziej prestiżowych hoteli mają osoby, których na co dzień na to nie stać. Znalezienie się po raz pierwszy w “lepszym” hotelu jest jak pierwsza wizyta w eleganckiej i drogiej restauracji. Co robimy, gdy nie do końca wiemy jak się zachować? Obserwujemy i naśladujemy innych.
Społeczny dowód słuszności.
To bardzo rozsądne podejście, które towarzyszy każdemu człowiekowi od dziecka i wielokrotnie pozwala znaleźć właściwe rozwiązania. Wielokrotna skuteczność naśladownictwa zachowań innych ludzi sprawia, że robimy to automatycznie. W tej automatyce zachowania tkwi siła kolejnej reguły wpływu – społecznego dowodu słuszności. Reguła ta głosi, że zachowania i wierzenia innych osób, często są podstawą naszej własnej decyzji i zachowania. Gdy nie mamy pewności jak się zachować, naśladujemy innych. Gdy nie wiemy jaką opcję wybrać, wybieramy to, co wybierają ludzie podobni do nas. W hotelarstwie można wykorzystać to nie tylko do kształtowania pożądanych zachowań gości w sensie kultury zachowania. Jest to również skuteczny sposób na podnoszenie sprzedaży i wzmocnienie działań marketingowych.
Wiele ciekawych przykładów działania tej reguły w życiu społecznym opisał Robert Cialdini, w popularnej książce “Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka” (tak jak wspomniałem, ta pozycja pojawi się kilkukrotnie). Tutaj skupimy się na wykorzystaniu tej reguły w marketingu, ale jej moc w codziennym życiu potrafi być zaskakująca. W książce przeczytacie też o jej ciemnej stronie – o tym jak potrafi zwiększać statystyki samobójstw i o tym dlaczego tłum potrafi obojętnie mijać człowieka leżącego na ulicy. Strzeżcie się!
Działanie w warunkach niepewności.
Stosowanie społecznego dowodu słuszności jest dość proste. Wystarczy pokazać naszym gościom, że inni zachowuje się w określony (pożądany przez nas) sposób. Jak każda reguła wpływu, społeczny dowód słuszności, działa lepiej w określonych uwarunkowaniach. Pierwszym z nich jest niepewność. Kiedy wybór jest bardzo duży i brakuje konkretnych przesłanek do wyboru jednej opcji, stajemy się podatni na różne metody wpływu (takie jak np. efekt asymetrycznej dominacji). To warunek, który często towarzyszy nam podczas wyboru hotelu lub wyboru poszczególnych usług. Odwołując się do zachowań innych ludzi, możemy ułatwić naszym gościom wybór. Spośród wielu podobnych hoteli, z którymi nie mają żadnego doświadczenia, chętniej wybiorą ten sprawdzony i polecany przez wiele osób, zwłaszcza jeżeli jakoś się z nimi identyfikują. To samo dotyczy pomniejszych wyborów – od rodzaju pokoju, po danie w restauracji.
Zastosowanie w OTA.
- Doskonałe przykłady zastosowania społecznego dowodu słuszności, znajdziemy oczywiście na Bookingu. Są to dodatkowe informacje pojawiające się przy hotelach, takie jak “Często rezerwowany”, “11 osób ogląda teraz ten obiekt”, “Ktoś właśnie dokonał tu rezerwacji”.
- Takie informacje są społeczną wskazówką, który z ogromnej ilości hoteli wybrać. Skoro inni tu rezerwują, to musi być dobry wybór!
- W tym przypadku społeczny dowód słuszności często występuje wraz z inną regułą wpływu społecznego – regułą niedostępności.